Veelgestelde vragen
					  Het werkblad is beschadigd door een hete pan. 
							
			
			
		
						
				Een pan op een werkblad zetten is nooit goed voor het werkblad. Ook niet als je een hittebestendig werkblad hebt die een temperatuur tot 225 °C aan kan. Schuiven kan wel op een hittebestendig werkblad , maar neerzetten niet. Is het toch misgegaan, dan meld je de schade bij je verzekeringsmaatschappij en kun je bij ons een offerte opvragen voor herstel.
					 Ik kan mijn kraan niet bedienen. Is er een kraan met een langere hendel? 
							
			
			
		
						
				In onze keukens passen wij meestal een kraan met een langere hendel toe. Als dit nog te ver is om te reiken, hebben wij een kraan waarvan de bediening op de blende geplaatst kan worden.
					 Mijn aangepaste keuken is te hoog/laag.  
							
			
			
		
						
				Als je de keuken via de gemeente hebt gekregen, neem je contact op met de WMO-afdeling van jouw gemeente. Zij zullen met ons contact opnemen met jouw verzoek. Als je de keuken zelf hebt aangeschaft, kun je rechtstreeks contact met ons opnemen via 079-361 13 40 of info@pronkergo.nl.
					 Mijn keuken is 20 jaar oud en nu heb ik een nieuwe kookplaat nodig. Kan ik in de showroom kijken naar een nieuwe? 
							
			
			
		
						
				Leveranciers van keukenapparatuur brengen meerdere keren per jaar nieuwe modellen uit. Het is helaas niet mogelijk om dit aanbod in onze showroom actueel te houden. Neff, Bosch en Siemens bieden als een van de weinige leveranciers de mogelijkheid om hun assortiment te bekijken in Het Inspiratiehuis 2020.
					 Wat is de levensduur van een aangepaste keuken? 
							
			
			
		
						
				Pronk ergo Woon+ geeft 2 jaar garantie op de keukens voor particulieren en 1 jaar voor zakelijke klanten. De levensduur is vergelijkbaar met normale keukens. Uiteraard is dit afhankelijk van het gebruik van de keuken. Wanneer een keuken intensief wordt gebruikt en er regelmatig een rolstoel tegenaan botst, dan kan deze eerder aan vervanging toe zijn.
					 Waarom heeft mijn spoelbak geen overloop? 
							
			
			
		
						
				Omdat een onderrijdbare keuken een ondiepe spoelbak heeft, zit hier geen overloop in verwerkt. Als deze er wel zou zijn, zou de hoeveel water te weinig zijn om te kunnen afwassen.
					 Doucheföhn toiletzitting: De deksel van de toiletzitting is gebroken.  
							
			
			
		
						
				Via onze serviceafdeling kun je een nieuwe deksel bestellen. Bel 079 363 30 40 of mail naar service@pronkergo.nl.
					 Doucheföhn toiletzitting:  Douche of föhn start niet.  
							
			
			
		
						
				Afhankelijk van het type zit in het midden of aan de achterkant van de zitting de kinderbeveiliging. Deze voorkomt dat de voorziening in werking treedt als dit niet de bedoeling is (zoals kinderen die op knoppen drukken). Zorg dat je goed op de bril gaat zitten. Dit betekent dat je de hele bril moet belasten en niet te veel naar voren moet gaan zitten.
					 Doucheföhn toiletzitting: Apparaat reageert niet. 
							
			
			
		
						
				Controleer of de stekker goed in het stopcontact zit. 
Als dit het geval is, controleer dan of er een groep in de meterkast is doorgeslagen. Dit kun je doen door een ander elektrisch apparaat in het stopcontact te stoppen, bijvoorbeeld een lamp of de stofzuiger en te kijken of dit werkt. 
Mocht dit het probleem niet verhelpen, neem dan contact op met de serviceafdeling via 079 363 30 40 of service@pronkergo.nl.
					 Doucheföhn toiletzitting: De douchemond spuit niet op de goede plek.  
							
			
			
		
						
				Bij de Comfort-Seat kun je de douchemond meer naar voren of achteren stellen door op de pijltoetsen te drukken. Bij de WC-Vamat kun je het douchepijpje voorzichtig iets bijbuigen.
					 Doucheföhn toiletzitting: De föhn van de douchefohn is niet warm genoeg en het föhnen duurt te lang. 
							
			
			
		
						
				De huid drogen met wc-papier of een handdoek is sneller dan drogen met lucht. Om beschadigingen van de huid te voorkomen mag de warme lucht niet te heet zijn. Als je je handen droogt met een droger merk je vaak dat de handen al droog genoeg zijn, maar nog vochtig aanvoelen. Dit is ook bij je onderlichaam het geval.
Wat ook een mogelijk is, dat de toiletruimte te koel is, vooral in de wintermaanden. Hierdoor kan het voor de föhn moeilijk zijn om voldoende warmte te geven.
					 Doucheföhn toiletzitting:  Het water  is koud. 
							
			
			
		
						
				Bij de Comfort-Seat kun je de temperatuur van het water wijzigen met de knop ‘water’. Let wel, wanneer je lange tijd achter elkaar doucht of meerdere keren kort na elkaar, heeft de boiler tijd nodig om het water te verwarmen.
Bij de WC-Vamat kun je de watertoevoer iets verminderen. Hierdoor zal het water dat door het doorstroomelement gaat iets warmer worden. De temperatuur is afhankelijk van de temperatuur van het leidingwater. In de wintermaanden kan hierdoor de temperatuur lager zijn. Let op dat je het niet te ver dicht draait, want dan schakelt het verwarmingselement zich uit.
					 Doucheföhn toiletzitting: Ik heb mijn doucheföhn of hoog/laag toilet niet meer nodig.  
							
			
			
		
						
				Je reinigt de doucheföhn met zachte schoonmaakmiddelen en een vochtige doek. Gebruik geen agressieve middelen, schuursponsjes of chloor. Deze middelen kunnen de toplaag van de bril beschadigen. Let er ook op dat je urinevlekken direct schoonmaakt om verkleuringen en aantasting van de zitting te voorkomen.
					 Doucheföhn toiletzitting: Ik weeg meer dan 120 kilo. Is er een doucheföhn zitting/toilet die geschikt is voor mij? 
							
			
			
		
						
				De WC-Vamat kan een statische belasting aan van 250 kilo. Dat betekent gewicht zonder beweging. Bij het gaan zitten en opstaan is er altijd beweging en daarmee meer druk. De WC-Vamat kan dit zonder problemen tot 150 kilo aan.
We raden mensen aan die zwaarder dan 120 kilo zijn om de zitting uit te proberen in een van onze showrooms. Om goed te kunnen reinigen moet het water tussen de bilpartij sproeien. Bij sommige mensen is dit niet (goed) mogelijk en is een toilet met douche geen oplossing.
Pronk ergo Woon+ kan in sommige gevallen een oplossing bieden voor mensen boven de 150 kilo. Overleg met een van onze adviseurs wat mogelijk is.
					 Doucheföhn toiletzitting: Kan ik een doucheföhn uitproberen? 
							
			
			
		
						
				Dat kan zeker. In onze showrooms kunnen een Comfort-Seat en een WC-Vamat worden uitgeprobeerd en nog meer verschillende modellen worden bekeken. Een bezoek in de showroom is altijd op afspraak.
					 Doucheföhn toiletzitting: Past een doucheföhn zitting op elke toiletpot? 
							
			
			
		
						
				De doucheföhn zittingen passen op bijna elk staand pot. Bij hangende potten moet extra worden opgelet. De zitting wordt aan de achterkant van de toiletpot bevestigd. Daarom is het van belang dat de achterkant van de toiletpot recht is en er voldoende ruimte is.
Als je een douche föhn toiletzitting bij Pronk ergo Woon+ aanschaft, wordt van te voren gecontroleerd of de toiletpot geschikt is en of alle aansluitingen aanwezig zijn. Zo komen zowel jij, als de monteur niet voor verrassingen te staan.
					 Doucheföhn toiletzitting: Wat is de levensduur van een Comfort-seat of WC-Vamat? 
							
			
			
		
						
				Pronk ergo Woon+ hanteert de wettelijke garantie van 2 jaar voor particulieren en 1 jaar voor zakelijke klanten voor beide voorzieningen.
Gemiddeld gaat een Comfort-Seat vijf tot acht jaar mee en een WC-Vamat acht tot tien jaar mee. 
Door gebruik te maken van een servicecontract waarbij Pronk ergo Woon+ o.a. jaarlijks een preventieve inspectie en onderhoud uitvoert is dit voor een WC-Vamat meestal een paar jaar langer.
					 Doucheföhn toiletzitting: Zittend of staand plassen? 
							
			
			
		
						
				Zowel voor vrouwen als mannen is het makkelijker om de blaas goed te legen als ze een ontspannen zittende houding aannemen. Maar ook om te voorkomen dat er urine in en op de zitting komt, kun je beter zittend gebruik maken van het toilet. Het apparaat kan onherstelbaar beschadigen wanneer dit gebeurt.
					 Doucheföhn toiletzitting: Hoe maak ik een doucheföhn toilet(zitting) schoon? 
							
			
			
		
						
				Je reinigt de doucheföhn met zachte schoonmaakmiddelen en een vochtige doek. Gebruik geen agressieve middelen, schuursponsjes of chloor. Deze middelen kunnen de toplaag van de bril beschadigen. Let er ook op dat je urinevlekken direct schoonmaakt om verkleuringen en aantasting van de zitting te voorkomen.
					 Sta-op toilet: Kan een doucheföhn zitting gecombineerd worden met een sta-op of hoog/laag toilet? 
							
			
			
		
						
				Zowel de Sta-op toilet Aerolet als de hoog/laag toiletten WC-Matic en VarioTronic kunnen gecombineerd worden met een doucheföhn toiletzitting. Overleg met één van onze adviseurs welke combinatie mogelijk is.
Bij de Aerolet is het belangrijk om het type zitting te weten bij aanschaf, omdat deze hierop moet worden afgesteld. Ook als op dat moment nog geen doucheföhn zitting nodig is, maar in de toekomst wel wordt verwacht, is het goed om dit al vast te bepalen. De Aerolet is achteraf niet meer aan te passen om deze alsnog geschikt te maken voor een doucheföhn.
					 Servicebeurt: Kan Pronk ergo Woon+ controles (in de vorm van een keuring) uitvoeren als hierom gevraagd wordt? 
							
			
			
		
						
				Het is mogelijk om een servicecontract af te sluiten waarbij Pronk ergo Woon+ jaarlijks preventief onderhoud en inspecties uitvoert en het product keurt.
Ook zonder contract kun je gebruik maken van onze servicedienst. Als er een monteur langs moet komen, wordt deze op uurbasis berekend (dit is duurder dan een jaarlijks servicecontract).
					 WC-Vamat: Verbruikt de WC-Vamat veel stroom? 
							
			
			
		
						
				In tegenstelling tot de andere doucheföhn zittingen gebruikt de WC-Vamat alleen stroom op het moment dat er gespoeld, gedroogd en eventueel doorgespoeld wordt. Op dat moment gebruikt het 3500 Watt. Om die reden is een aparte aansluiting nodig.
					 WC-Vamat: Ik heb een hele gevoelige huid, kan het watersproeien van een WC-Vamat zachter worden ingesteld? 
							
			
			
		
						
				Je kunt de watertoevoer een klein beetje terug draaien. Dit kan de temperatuur beïnvloeden. Draai het niet te ver, anders heb je koud water.
					 WC-Vamat: Is de temperatuur van het water in te stellen bij een WC-Vamat? 
							
			
			
		
						
				De WC-Vamat werkt met een doorstroomelement. De uitgaande watertemperatuur is afhankelijk van de ingangstemperatuur van het water. In de wintermaanden kan het water daardoor iets kouder zijn dan in de zomer. Door de watertoevoer in het apparaat iets terug te draaien kan de temperatuur een klein beetje worden aangepast. Niet te veel dichtdraaien, want dan krijg je koud water. Dankzij een beveiliging kan het water niet te heet niet worden.
					 Sta-Tafel: Is er een vergoedingsregeling voor een Sta-Tafel? 
							
			
			
		
						
				Een Sta-Tafel wordt vaak vergoed via de zorgverzekering. Hiervoor heb je een rapport nodig van een revalidatiearts, fysio- of ergotherapeut.
Het rapport stuur je samen met de naam van de verzekeraar naar ons op. Dit kun je mailen naar info@pronkergo.nl.
					 Sta-Tafel: Ik heb mijn Sta-Tafel niet meer nodig. Kunnen jullie hem ophalen? 
							
			
			
		
						
				Als je de voorziening via zorgverzekering vergoed hebt gekregen, neem je met hen contact op.
					 Tillift: De accu van mijn tillift moet na één keer tillen al weer opgeladen worden. 
							
			
			
		
						
				Je hebt waarschijnlijk een nieuwe accu nodig. Neem contact op met de serviceafdeling om een nieuwe te bestellen. Weet je welk type je nodig heeft, dan kun je het ook direct bestellen in onze webshop.
					 Tillift: Hoe kan ik het beste de accu’s van mijn tillift opladen? 
							
			
			
		
						
				Wij raden aan om de accu’s van de plafondtilliften na elk gebruik direct weer aan de oplader te plaatsen. De meeste van dit soort accu’s hebben hierdoor een langere levensduur en de tillift is altijd direct te gebruiken.
De verrijdbare tilliften worden meestal met 2 accu’s geleverd. Laad de lege accu op zodra deze leeg is. Hierdoor heb je altijd 1 volle accu beschikbaar.
					 Tillift: Ik heb de plafondtillift niet meer nodig. Kunnen jullie hem ophalen? 
							
			
			
		
						
				Als je de voorziening via de gemeente hebt gekregen, neem je met de WMO-afdeling van jouw gemeente contact op. Zij zullen ons vragen de voorziening te verwijderen.
					 Tillift: Kan ik een tillift uitproberen? 
							
			
			
		
						
				Tilliften kunnen in onze showrooms worden uitgeprobeerd. Voor een aantal tilliften is het mogelijk om een demonstratie bij jou thuis te houden. Overleg met de Pronk ergo Woon+adviseur wat er mogelijk is.
					 Tillift: Mijn slings/tilmatten zijn afgekeurd. Hoe kan ik nieuwe krijgen? 
							
			
			
		
						
				Als je de tillift via de gemeente hebt gekregen neem je contact op met de WMO-afdeling van jouw gemeente. Zij zullen uw aanvraag aan ons doorgeven.
					 Tillift: Tilt de tillift mij ook vanaf de grond? 
							
			
			
		
						
				De passieve tilliften Mover, Partner en Smart 150 van Molift kunnen vanaf de grond tillen. Dit geldt ook voor de plafondtilliften van zowel Human Care als Molift.
					 Tillift: Wat is de levensduur van een tillift? 
							
			
			
		
						
				Pronk ergo Woon+ hanteert de wettelijke garantie van twee jaar voor particulieren en één jaar voor zakelijke klanten op tilliften. De technische levensduur van een tillift is tien jaar. De werkelijke levensduur is afhankelijk van het gebruik. Door gebruik te maken van een servicecontract waarbij Pronk ergo Woon+ o.a. jaarlijks een preventieve inspectie en onderhoud uitvoert is dit meestal een paar jaar langer.
					 Tillift: Wij hebben een plafondtillift nodig in een nieuwbouwwoning of te verbouwen gedeelte van onze woning. Is het handig om nu al met bepaalde zaken rekening te houden? 
							
			
			
		
						
				Ja, zeker. Het is goed om alvast met één van onze adviseurs te overleggen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de rails worden weggewerkt in het plafond.
					 Waarom staat er geen tijd hoe laat de monteur komt in de brief/mail voor een montage/servicebezoek? 
							
			
			
		
						
				Planningen veranderen af en toe, bijvoorbeeld omdat de monteur extra adressen moet bezoeken door een storing. Het is voor ons helaas niet mogelijk om bij elke wijziging contact op te nemen. De monteur komt zo gauw mogelijk naar je toe.
					 Wanneer komt de servicemonteur voor de servicebeurt? 
							
			
			
		
						
				Als je een servicecontract hebt, dan komt de servicemonteur jaarlijks rond dezelfde periode langs. Je ontvangt per mail en/of per post een brief met de geplande datum.
					 De gemeente is bij mij langs geweest en heeft aangegeven dat ik recht heb op een voorziening. Wanneer komen jullie plaatsen? 
							
			
			
		
						
				Als een gemeente een aanvraag bij ons doet voor een voorziening, neemt één van onze adviseurs contact met je op. De adviseur zal bij jouw thuis de situatie komen bekijken om een goed advies en offerte te kunnen opstellen. Deze wordt naar de gemeente gestuurd. Als de gemeente opdracht geeft, zal dit bij ons worden verwerkt en neemt de planner contact op om een afspraak voor levering/plaatsing af te spreken.
					 Ik ben een particulier. Kan ik ook rechtstreeks bij jullie kopen? 
							
			
			
		
						
				Je kunt zowel als particulier als bedrijf bij ons terecht.
					 Kan ik de showroom bezoeken? 
							
			
			
		
						
				In onze showrooms kun je onze aangepaste keukens en tilliften zelf ervaren en uitproberen. Zo voel je direct wat prettig en praktisch werkt. Ook kun je hier onze spoel-föhn toiletten van dichtbij bekijken en ontdekken welke slimme functies ze bieden.
Onze adviseurs nemen uitgebreid de tijd om samen met jou de mogelijkheden te bespreken. Wat past het best bij jouw wensen, thuissituatie en eventuele zorgbehoefte? Je krijgt persoonlijk en praktisch advies, helemaal op maat.
De showrooms zijn op afspraak te bezoeken, zodat we je in alle rust kunnen helpen.
					 Waarom staan er geen prijzen op jullie website? 
							
			
			
		
						
				Behalve in onze webshop worden er geen prijzen op onze site genoemd. Dit komt omdat onze producten maatwerk zijn. Dat geldt niet alleen voor een keuken die uit vele onderdelen bestaat, maar ook bij een doucheföhn toilet of tillift komt er vaak meer bij kijken dan alleen het model.
Bij een tillift hoort bijvoorbeeld ook een tildoek. Dit kan een model uit het standaard assortiment van de leverancier zijn, maar ook een die speciaal voor jouw wordt aangemeten en gemaakt.
Bij sanitair komt naast het apparaat ook vaak een paar aanpassingen voor stroom en water kijken. Onze adviseur geeft je een compleet prijsoverzicht zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
					 Ik ga verhuizen. Kunnen jullie mijn voorziening verhuizen? 
							
			
			
		
						
				Heb je de voorziening via de gemeente gekregen en blijft je binnen dezelfde gemeente wonen? Dan neem je contact op met de WMO-afdeling van de gemeente.Verhuis je naar een andere gemeente dan heb je een nieuwe aanvraag nodig van de deze gemeente. Wellicht kunnen ze met jouw huidige gemeente overleggen of de voorziening kan worden meegenomen.
Heb je de voorziening zelf aangeschaft, dan kun je direct contact opnemen met Pronk ergo Woon+. Bel 079 363 30 40 of mail naar service@pronkergo.nl.